LM Media - Uw partner voor online succes!

10 tips voor adverteren met Google Adwords

Wil je optimaal resultaat behalen uit je Google Adwords campagnes? In dit artikel geven we tien tips voor adverteren met Google Adwords.

Tien tips voor adverteren met Google Adwords

10 tips voor adverteren met Google AdwordsHet adverteren met Google Adwords levert vaak een relatief hoger rendement op in vergelijking met andere advertentie kanalen. Bij Google Adwords betaal je doorgaans op basis van CPC (cost per click). Hierdoor betaal je alleen voor het resultaat en niet voor het aantal vertoningen. De basis regel voor het adverteren met Google Adwords is: testen, testen, testen en optimaliseren. Hierdoor krijg je zoveel mogelijk relevante bezoekers tegen een zo laag mogelijke prijs. In dit artikel geven we een aantal tips die je kunt gebruiken voor het adverteren met Google Adwords.

Tip 1: Test meerdere advertenties

Per Google Adwords campagne is het mogelijk om meerdere advertenties in te stellen. Als je een nieuwe campagne gaat opzetten is het verstandig om meerdere advertenties te maken. Zo krijg je inzicht in welke advertentie het beste voor jou werkt. Na verloop van tijd kun je slecht lopende advertenties aanpassen of stopzetten indien deze niet het gewenste resultaat opleveren. Door veel te testen kun je de rendabiliteit van je advertenties aanzienlijk verhogen. Besteed voldoende aandacht aan het schrijven van je advertentie teksten. Kleine wijzigingen kunnen soms al een significant verschil uitmaken.

Google Adwords advertentie teksten

Tip 2: Gebruik relevante zoekwoorden

Een veel gemaakte fout is dat er gebruik wordt gemaakt van te brede zoekwoorden. Zoekwoorden die te generiek zijn leveren vaak niet het gewenste resultaat op. Door het gebruik van exacte match zoekwoorden zorg je ervoor dat er Google Adwords verkeer genereerd op een specifiek zoekwoord. Op deze manier krijg je relevante bezoekers op je website.

Daarnaast kun je gebruik maken van zogeheten 'longtail zoekwoorden'. Dit zijn zoekwoorden die relatief lang zijn. Concurrentie is op dit type zoekwoorden vaak lager en deze woorden worden vaak gebruikt aan het einde van het koopproces. Hierdoor hebben longtail zoekwoorden vaak een hoger conversiepercentage.

Tip 3: Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat je niet leegloopt op irrelevante zoekwoorden. Dit zijn woorden die je in je Google Adwords campagne uitsluit om op te adverteren. Wanneer je merkt dat een zoekwoord onvoldoende oplevert kun je deze uitsluiten. Vaak is het handig om te generieke zoekwoorden uit te sliuten voor je Google Adwords campagnes.

Tip 4: Gebruik relevante landingspagina's

Helaas zien we nog vaak dat advertenties doorverwijzen naar de homepage van een website. Zorg ervoor dat je landingspagina aansluit op je Google Adwords advertentie. Door een bezoeker naar een relevante pagina te verwijzen verhoog je de kans op een conversie. Wanneer je landingspagina aansluit bij je advertentie stijgt tevens je kwaliteitsscore. Hierdoor betaal je minder per click.

Tip 5: Maak een koppeling met Google Analytics

We zeggen het wel vaker: meten is weten. Door Google Adwords te koppelen met Google Analytics kun je de resultaten van je Google Adwords campagne eenvoudig in kaart brengen. In Google Analytics zie je Google Adwords als verkeersbron staan. Op deze manier kun je precies zien hoe de bezoekers zich gedragen, welke pagina’s ze bezoeken, welke doelen ze bereiken en waar ze afhaken. Op basis van deze informatie kun je je Google Adwords campagne bijstellen.

Tip 6: Maak een aparte mobiele campagne

De meerderheid van de zoekopdrachten binnen Google vinden plaatst met een mobiel apparaat. Neem mobiele apparaten dus mee in je Google Adwords campagne. Het is verstandig om een aparte mobiele campagne te maken. Een mobiele campagne heeft vaak een lagere CPC. Daarnaast is het mogelijk om met mobiele advertentie gebruik te maken van click-to-call waardoor je direct kan worden gebeld vanuit de advertentie.

Google Adwords mobiele targetting

Tip 7: Optimaliseer je advertentie budget

In Google Adwords is het mogelijk om te adverteren op basis van kosten per klik. Wanneer je Google Adwords een tijdje hebt gebruikt kun je nagaan wat de gemiddelde bestelwaarde is en hoeveel offerte aanvragen je hebt gehad op basis van je Google Adwords campagne. Op basis hiervan kun je uitrekenen wat je maximaal kunt uitgeven per klik om je Google Adwords campagne rendabel te houden.

Vaak willen adverteerders op de eerste posities komen met hun advertenties. In de regel zijn de hogere posities het duurt. Maar dat wil niet zeggen dat deze ook het meeste opleveren. Door de experimenteren kun je nagaan welke positie voor jouw campagne de meeste conversies oplevert.

Tip 8: Maak gebruik van geotargetting

Google Adwords geotargetting

Een hele handige optie in Google Adwords voor lokale adverteerders is ‘geotargetting’. Hiermee kun je een geografische locatie bepalen waarin je je Google Adwords advertenties wilt tonen. Je hebt de mogelijkheid om te selecteren op plaats, provincie of straal. Daarnaast is het mogelijk om locaties uit te sluiten die niet relevant zijn.

Tip 9: Sluit bepaalde site categorieën uit

Wanneer je gebruik maakt van het Google Display Netwerk is het vaak aan te raden bepaalde site categorieën uit te sluiten. Door sitecategorieën uit te sluiten voorkom je dat je advertentie wordt getoond op websites waarmee je niet geassocieerd wilt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan erotische websites.

Tip 10: Heb geduld

Wanneer de je de eerste dag nog niet meteen een conversie hebt betekent dit niet dat je Google Adwords campagne niet goed werkt. Vooral in de begin periode heeft een campagne tijd nodig om beoordeeld te worden. Geef je Google Adwords campagne dus even de tijd. Maar zorg er uiteraard wel voor dat je de kosten in de hand houdt.

Je Google Adwords campagne optimaliseren

Adverteren in door middel van Google Adwords is een complexe materie. De bovenstaande tips kunnen je helpen je een Google Adwords campagne op te zetten en bij te sturen. Wanneer je optimaal resultaat wilt halen is het verstandig om een Adwords specialist in te huren. Wil je meer weten over het adverteren met Google Adwords of zoek je hulp voor het optimaliseren van je Google Adwords campagnes? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Geplaatst door op in Online Marketing

Reageer op dit artikel

Webdesign

Wij maken gebruiksvriendelijke websites & webshops die goed vindbaar zijn. Tevens zorgen wij ervoor dat deze goed worden weergegeven op mobiele apparaten.

Lees meer →

Online marketing

Wilt u online winnen van uw concurrentie? Met onze gedegen marketingachtergrond zijn wij in staat uw online marketing campagne vorm te geven en uit te voeren.

Lees meer →

App ontwikkeling

Wellicht heeft u een gaaf app idee en bent u op zoek naar een app ontwikkelaar. Wij ontwikkelen stabiele en gebruiksvriendelijke mobiele applicaties voor zowel Android als iOS.

Lees meer →