LM Media - Uw partner voor online succes!

Hoe werkt een zoekmachine nou eigenlijk?

Heb jij je altijd al afgevraagd hoe een zoekmachine binnen een aantal seconden relevante zoekresultaten kan weergeven? In dit artikel leggen we in het kort uit hoe Google werkt.

Hoe werkt een zoekmachine?

Hoe werkt Google's zoekmachine nou eigenlijk?

Google’s zoekmachine werkt voor een gebruikers erg simpel. Na de zoekopdracht toont de zoekmachine binnen een seconde een hele reeks zoekresultaten. Echter schuilt hierachter een groot aantal algoritmes en processen om binnen een zo kort mogelijke tijd de juiste zoekresultaten weer te geven. Het wereldwijde web bestaat uit meer dan 20 miljard websites, waarvan elke website vaak uit meerdere pagina’s bestaat. Je kunt wel nagaan wat een enorme klus het is om alle websites en webpagina’s in kaart te brengen. In dit artikel proberen we uit te leggen hoe een zoekmachine werkt.

De werking van een zoekmachine

Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland heeft Google een marktaandeel van circa 96%. De overige zoekmachines met een zeer klein marktaandeel zijn Bing en Yahoo! Google heeft als doel de beste zoekmachine te zijn die de meest relevante zoekresultaten weergeeft. Grofweg kan er worden gesteld dat zoekmachine van Google in drie stappen werkt.

1. Het indexeren van een website

Google is een ‘crawler based zoekmachine’, dit houdt in dat Google op zoek gaat naar alle pagina’s van een website door het volgen van links. Dit proces wordt ook wel het crawlen van een website genoemd. Terwijl de crawler (ook wel spider of robot) een website doorzoekt wordt de aangetroffen HTML opgeslagen. Het opslaan van de website in de database van Google wordt het indexeren van een website genoemd.

2. Het bepalen van de relevantie van een website

De tweede stap is het bepalen van de relevantie van een website. Bij het opbouwen van de index kijkt Google naar de inhoud van de website. Op basis hiervan probeert Google te achterhalen waar de website over gaat. Vervolgens wordt er een register gemaakt van de zoekwoorden. Wanneer een zoekwoord wordt ingetypt in de zoekmachine kijkt Google naar de woorden en combinaties van woorden om de zoekresultaten op te maken. Om na te gaan hoe relevant een website is maakt Google gebruikt van RankBrain. Dit is een relatief nieuw zelflerend systeem die patronen in de zoekopdrachten probeert te herkennen om in te schatten welke woorden en zinnen een gelijksoortige betekenis hebben. Googe RankBrain kijkt tevens naar het gedrag van bezoekers om na te gaan of een zoekresultaat relevant is.

3. Het bepalen van de autoriteit van een website

De laatste stap is het bepalen van de authoriteit van een website. Hierbij kijkt Google of de website wel betrouwbaar is. Websites die betrouwbaar zijn worden in de regel hoger in de zoekresultaten weergegeven. Google beoordeelt de autoriteit van een website door te kijken naar het aantal links die naar een website gaan. Hoe relevanter deze links zijn hoe hoger de autoriteit van een website. Daarnaast kijkt Google naar de kwaliteit van de content. Om dit te bepalen kan bijvoorbeeld social media bijdragen aan het beoordelen van de autoriteit van een website. Wanneer de content op een website vaak wordt gedeeld gaat Google ervanuit dat het waardevolle content betreft.

Google zoekmachine werking

Algoritme updates

Regelmatig update Google haar algoritme om meer relevate zoekresultaten te tonen. Sommige updates zijn klein en nauwelijks merkbaar. Grote algoritme updates krijgen vaak een eigen fancy naam mee als: panda, penguin, pigeon en hummingbird.

Panda update

De Panda updates richten zich voornamelijk op de content van een website. Wanneer de content van lage kwaliteit is of als er sprake is van duplicate content dan kan de Panda update een penalty toekennen. Hierdoor zal een website lager in de zoekresulaten worden gerangschikt.

Penguin update

De Penguin update straft websites die de richtlijnen van Google niet opvolgen en de rankings proberen te manipuleren. Penguin kijkt naar de logica tussen de pagina titel, de omschrijving en headings. Wanneer deze niet natuurlijk zijn bestaat de kans op een penalty.

Pigeon update

De Pigeon update is geen officiële naam voor de algoritme update van Google. Echter heeft deze update een flinke impact op de zoekresulaten. Met deze update probeert Google nuttige, relevante en lokale zoekresultaten te tonen.

Hummingbird update

De Hummingbird update richt zich op het leggen van verbanden tussen de zoekopdracht en de zoekresultaten. Google zal in het kader van deze update met de weersvoorspelling komen wanneer er wordt gezocht op 'wat wordt het weer'.

Google algoritme update

Je website hoger in de zoekresultaten

Hoe hoger een website staat in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers er op de website terecht zullen komen. Het is dus van belang dat je website een zo hoog mogelijke positie behaald op zoekwoorden die relevant zijn. De zoekresultaten kunnen worden beïnvloed door het inzetten van zoekmachine optimalisatie. Daarnaast kan er ook boven de zoekresulaten worden geadverteerd door middel van Google Adwords.

Wil je je website hoger laten scoren in de zoekresultaten van Google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Geplaatst door op in Online marketing.

Reageer op dit artikel

Webdesign

Wij maken gebruiksvriendelijke websites & webshops die goed vindbaar zijn. Tevens zorgen wij ervoor dat deze goed worden weergegeven op mobiele apparaten.

Lees meer →

Online marketing

Wilt u online winnen van uw concurrentie? Met onze gedegen marketingachtergrond zijn wij in staat uw online marketing campagne vorm te geven en uit te voeren.

Lees meer →

App ontwikkeling

Wellicht heeft u een gaaf app idee en bent u op zoek naar een app ontwikkelaar. Wij ontwikkelen stabiele en gebruiksvriendelijke mobiele applicaties voor zowel Android als iOS.

Lees meer →