LM Media - Uw partner voor online succes!

Het effectief inzetten van een bedrijfsblog

Het volgende artikel geeft een aantal handvaten om je bedrijfsblog op een effectieve wijze in te zetten.

Het effectief inzetten van je bedrijfsblog

Het effectief inzetten van een bedrijfsblogSteeds meer bedrijven zien de meerwaarde van een bedrijfsblog in. Eigenlijk zijn blogs al niet meer weg te denken uit een online marketingstrategie. Het hebben van een blog heeft meerdere voordelen. Ten eerste zorgt nieuwe content voor een hogere ranking in de zoekmachines. Daarnaast hebben artikelen op je blog de kans om viraal te gaan wanneer deze veel gedeeld worden op social media. In wezen kan een blog de basis vormen van een succesvolle online marketingstrategie.


Onderscheidend vermogen van je blog

Veel bedrijven hebben al een blog. Waar aanbod is, is concurrentie. Maar hoe kan jouw blog zich nou onderscheiden van al die andere blogs? Je wilt natuurlijk dat je blog wordt gelezen en liever nog dat deze wordt gedeeld.

Een blog draait eigenlijk maar om één ding: content. Een goede blog bevat inhoudelijk en praktische content waarnaar de bezoeker op zoek is. Na het lezen van het blog artikel verlaat de bezoeker de website met een goed gevoel. De content wordt bewaard of zelfs gedeeld via social media. De content van een goede blog bestaat uit informatie waarvan de bezoeker niet wist dat die het wilde lezen. Een aantrekkelijk titel moet de bezoeker toch interesseren verder te lezen. Content die mensen aan het denken zet of een humoristisch tintje bevatten zijn het type blogs die veel worden gelezen en ook veel worden gedeeld.

Een goede schrijfstijl

Voor een goede blog is de schrijfstijl cruciaal. Eigenlijk is dit ook wel een beetje logisch. Een blog is goed wanneer deze lekker weg leest. Maak zinnen daarom niet te lang. 20 woorden in een zin is eigenlijk het maximum. Bezoekers moeten de tekst na één keer lezen kunnen begrijpen. Ook staan er natuurlijk geen slordige taakfouten in een goede blog.

Bij je bedrijfsblog wil je moeilijke termen of vakjargon juist vermijden. Hiermee voorkom je onduidelijkheid bij de lezer van je blog. Wil je toch laten zien dat je veel van een bepaald onderwerp weet? Leg de termen dan uit in de taal van je publiek.

Om je blog duidelijk en overzichtelijk te houden kennen we een aantal basisregels:

  1. Maak gebruik van duidelijke tussenkopjes
  2. Behandel slechts een punt per paragraaf
  3. Gebruik korte zinnen van maximaal 20 woorden per zin
  4. Schrijf zoveel mogelijk actief

Design van je blog

Het design van je blog moet natuurlijk wel goed passen bij de stijl van je website. Hierdoor wordt de herkenbaarheid vergroot. Een foto bij je blog kan helpen voor het verkrijgen van een goede eerste indruk. Natuurlijk niet te groot want ook op kleine beeldschermen moet het mogelijk zijn om direct de eerste regels van de blog te kunnen lezen zonder te scrollen. Zorg er ook voor dat je een lettertype kiest die goed leesbaar is. Ook de lettergrote en regelafstand kan een belangrijke factor zijn voor de leesbaarheid van je blog.

Naast het lettertype en design van je blog zijn er nog een aantal designkenmerken die meer waarde toe kunnen voegen aan een blog. Een sidebar met duidelijke navigatie zorgt ervoor dat bezoekers ook de rest van de website bekijken. Ook categorieën en tags kunnen ervoor zorgen dat bezoekers eenvoudig door de blog of website kunnen navigeren. Daarnaast is het van belang om interactie te creëren met de lezer. Dit kan door het toevoegen van de mogelijkheid om reacties te plaatsen of de mogelijkheid artikelen te delen via social media. Dit vergroot de kans van je blog om viral te gaan en om de ranking in zoekmachines te vergroten.

Afbeeldingen op je bedrijfsblog

Je zult het niet moeten onderschatten. Een afbeelding bij je blog kan heel waardevol zijn. Zonder loop je diverse kansen mis. Een afbeelding biedt de mogelijkheid om een alt-tag mee te geven. Dit is voor zoekmachine optimalisatie zeer relevant. Ook wanneer je de bestandsnaam van de afbeelding de juiste naam geeft heb je kans om hoger te komen in Google Afbeeldingen. Een ander voordeel is dat een afbeelding op je bedrijfsblog de click-through rate (aantal klikken op je link) op social media vergroot. Zeg nou zelf, en afbeelding ziet er toch een stuk aantrekkelijker uit dan alleen een link.

Bedrijfsblog op Facebook

Wanneer je afbeeldingen gebruikt van internet let dan wel op de rechten ervan. Het beste kun je afbeeldingen gebruiken die rechtenvrij zijn of die je commercieel mag gebruiken. Deze afbeeldingen kun je onder andere vinden op Google Afbeeldingen of Flickr.

Tips voor het effectief inzetten van een bedrijfsblog

Hieronder geven we een aantal tips hoe je je bedrijfsblog beter en effectiever kan inzetten:

1. Maak een planning

Vaak zien we dat het bijhouden van een blog verwaterd. Zorg ervoor dat je consistent blijft bloggen. Stel van te voren een lijst samen met onderwerpen waarover je een artikel wilt gaan schrijven. Zet hier voor jezelf ook een deadline bij. Houd hierbij wel rekening dat het onderwerp op het juiste tijdstip wordt geplaatst. Niemand zit te wachten op een op een artikel over de verschillende smaken softijs in de winter. Door goed te plannen kun je meer bezoekers naar je blog artikel krijgen.

2. Bedenk een strategie

De eerste stap binnen de online marketingstrategie is het schrijven van de blog. Ondanks dat een blog al bezoekers genereerd via zoekmachines is het ook van belang deze zelf te promoten. Social media kan hierin een belangrijke rol spelen. Daarnaast kun je, wanneer je deze hebt, je bedrijfsblog versturen aan de abonnees van je nieuwsbrief.

3. Verlies geen geduld

Geduld is een schone zaak. Verwacht niet direct succes met je bedrijfsblog. Soms kan het wel een jaar duren voordat je met een artikel op de eerste pagina van Google verschijnt. Ook kan het enige tijd duren voordat je eerste klant bij je terecht komt via je blog. Wees vooral geduldig en blijft consistent artikelen op je bedrijfsblog plaatsen. Beoordeel pas na een lagere tijd of je blog waarde toevoegt of niet.

4. Integreer je bedrijfsblog in je website

Er zijn een aantal website waarmee je een blog kunt maken. Op een externe website. Ook leuk maar niet heel effectief voor je bedrijfsblog. Zorg ervoor dat je blog is geïntegreerd in je website of webshop. Dit zorgt ervoor dat bezoekers gelijk even op je website kunnen kijken.

5. Bonustip: ga op zoek naar een copywriter

De laatste tip die we je geven om je bedrijfsblog effectief in te zetten is het vinden van een goede copywriter. Dit zijn echte vakmensen, net zoals een metselaar goed een muurtje kan metselen. Ben je zelf niet zo creatief of kun je dingen niet goed verwoorden? Dan is een tekstschrijver een goed alternatief. Als je in een branche zit die er specialistisch is probeer dan een copywriter te vinden die enig verstand van zaken heeft rondom het vakgebied. Op internet zijn er talloze goede tekstschrijvers te vinden.

De informatie uit dit artikel en bovenstaande tips kun je gebruiken om je bedrijfsblog beter te maken. Heeft jouw bedrijf al een blog? Of denk je eraan om een blog te beginnen op de website van je bedrijf? Mocht je er niet helemaal uitkomen of lukt het integreren van je blog niet? LM Media helpt u graag om effectief een bedrijfsblog in te zetten.

Geplaatst door op in Online Marketing

Reageer op dit artikel

Webdesign

Wij maken gebruiksvriendelijke websites & webshops die goed vindbaar zijn. Tevens zorgen wij ervoor dat deze goed worden weergegeven op mobiele apparaten.

Lees meer →

Online marketing

Wilt u online winnen van uw concurrentie? Met onze gedegen marketingachtergrond zijn wij in staat uw online marketing campagne vorm te geven en uit te voeren.

Lees meer →

App ontwikkeling

Wellicht heeft u een gaaf app idee en bent u op zoek naar een app ontwikkelaar. Wij ontwikkelen stabiele en gebruiksvriendelijke mobiele applicaties voor zowel Android als iOS.

Lees meer →