LM Media - Uw partner voor online succes!

10 conversie optimalisatie tips voor je webshop

Tien conversie optimalisatie tips om meer rendement uit de bezoekers van je webshop te halen.

Webshop conversie optimalisatie tips

10 conversie optimalisatie tips voor je webshopMenig webshop eigenaar stelt zichzelf regelmatig de vraag ‘hoe zorg ik voor meer bezoekers op mijn webshop?’ Dit is zeker geen onbelangrijke vraag, zonder bezoekers heeft een webshop weinig bestaansrecht. Maar misschien nog wel een belangrijkere vraag die een webshop eigenaar zich tevens moet stellen is de vraag ‘hoe zorg ik ervoor dat bezoekers van mijn webshop iets bij mij kopen?’ In dit artikel geven we 10 tips om meer rendement uit de bezoekers van je webshop te halen door middel van conversie optimalisatie.


Tip 1: De eerste indruk

Zorg voor een zachte landing. Maak een goede eerste indruk door het aanspreken van de bezoekers op je webshop. Het gaat hier niet om het welkom heten van je bezoekers maar om het creëren van herkenning. Door belangrijke onderwerpen te noemen waar je bezoeker mee bezig of naar op zoek is kan eenvoudig herkenning worden gecreëerd. Weliswaar kun je bij de belastingdienst geen dingen kopen (wel betalen) maar toch doen zij dit erg goed.

Conversie optimalisatie tip

Tip 2: Design & gebruiksvriendelijkheid

Een goed design draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Het design moet overzichtelijk zijn en professionaliteit uitstralen. Ook moet de webshop een goede user interface hebben en het moet makkelijk te gebruiken zijn. Zorg ervoor dat teksten goed leesbaar zijn. Ook navigatie speelt een belangrijke rol op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Bezoekers moeten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg daarom dat de navigatie zo plat mogelijk is. Hoe minder klikken hoe beter. Verstop dus geen belangrijke pagina’s in lastige dropdown menu’s.

De bestelpagina is een van de meeste belangrijke pagina’s van een webshop. Zorg er dus voor dat deze duidelijk is ingedeeld en dat de stappen in het bestelproces duidelijk zijn. Door het bestelproces zo veel mogelijk te optimaliseren kan er een hogere conversie worden bereikt. Beperk het aantal velden en vraag alleen gegevens die echt nodig zijn.

Tip 3: Plaats dure producten bovenaan

Dit wordt ook wel het ankereffect genoemd en is een psychologisch trucje. Toon bovenaan in het productoverzicht de duurste producten. Onbewust zal de prijs van deze producten worden vergeleken met de prijs van de overige producten. Door eerste de dure producten te tonen lijkt het alsof de andere producten voordeliger zijn.

Tip 4: Duidelijke call to actions

Door middel van een call to action button kun je je bezoeker vertellen wat hij moet doen. Maak opvallende knoppen met duidelijke teksten die je bezoekers door je website heen leiden. Een relatieve eenvoudige aanpassing van de bestelknop van ‘In winkelwagen’ naar ‘Bestel nu’ kan al conversie verhogend zijn. Ook kleuren zijn hierop van invloed. Uit onderzoek is gebleken dat oranje de kleur is die zorgt voor het meeste conversie van een button. Let hierbij wel op dat de knop past bij het design van de website.

Tip 5: Maak duidelijk wat je USP’s zijn

De producten die je in je webshop aanbiedt zullen ongetwijfeld ook elders via internet te verkrijgen zijn. Misschien zelfs wel tegen een (nog) lagere prijs. Toch kunnen er diverse redenen zijn waarom een bezoeker toch in jouw webshop het product moet bestellen. Wellicht heb jij een uitstekende klantenservice die bereikbaar is tot 22.00 uur ’s avonds of kun jij de producten de volgende dag al leveren. Vermeld je USP’s duidelijke op je website. Tegenwoordig vinden we USP’s vaak terug in de header van de website of op de productpagina in de buurt van de bestelknop.

Conversie optimalisatie door USP's

Tip 6: Gratis verzending

Verzendkosten blijken in de praktijk nog een hekelblok voor de bezoeker. Vaak komen we nog hoge of onduidelijke verzendkosten tegen. Dit schikt de bezoeker met koopintentie af. Bekijk daarom of het mogelijk is om je producten gratis te verzenden of je verzendkosten te verlagen. Wellicht is het een optie om gratis verzending aan te bieden boven een bepaald bedrag.

Tip 7: Retourkosten

De meeste webshops zullen te maken hebben met retouren. Maar hoe ga je hier mee om? Wie betaalt de retourkosten wanneer een product binnen de wettelijke termijn van 14 dagen teruggestuurd wordt? Door gratis retourkosten aan te bieden zullen bezoekers eerder geneigd zijn een product in je webshop te kopen.

Tip 8: Geef voordelen in plaats van kenmerken

Op productpagina’s komen we vaak een opsomming tegen van kenmerken van het product. Maar wat heeft de koper aan deze kenmerken? Met andere woorden: wat zijn de voordelen van de kenmerken van het product? Formuleer daarom je teksten op basis van voordelen in plaats van kenmerken. Een voorbeeld van een kenmerk:

'Vervaardigd van rubber'

Het voordeel van het kenmerk:

'Gaat lang mee en kan tegen een stootje'

Tip 9: Up selling, cross selling, deep selling

Een product verkopen is leuk. Maar een nog duurder product (of product met meer marge) verkopen is nog leuker. Door gebruik te maken van up selling kun je duurdere producten verkopen. Handig is om deze producten te plaatsen op de productpagina’s onder kopjes als ‘gerelateerde producten’ of ‘andere bekeken ook’. Maar ook extra verkopen kan bijdragen een meer conversie. Dit wordt ook wel cross selling genoemd. Heeft een bezoeker een nieuwe vulpen in de winkelwagen geplaatst. Dan heeft deze misschien ook wel belang bij vullingen. Cross selling producten kun je het beste plaatsen in de winkelwagen zodat bezoekers deze nog ‘snel’ even mee kunnen bestellen. Wanneer je bij Coolblue een tablet in de winkelwagen plaatst krijg je de volgende ‘kassakoopjes’ onderaan in de winkelwagen te zien.

Crossselling voor meer conversie

Naast cross selling en up selling kun je in je webshop ook gebruik maken van deep selling. Dit betekent dat je meer van hetzelfde product verkoopt. Dit kun je aantrekkelijker maken door het aanbieden van staffelkortingen.

Tip 10: Meten is weten

Door middel van Google Analytics kan het gedrag van de bezoekers in kaart worden gebracht. Hieruit kan nuttige informatie worden gehaald om je webshop verder te optimaliseren. Daarnaast kun je gebruik maken van conversie testen (bijvoorbeeld A/B-testen). Test bijvoorbeeld de kleur en tekst en de bestelknop. Of probeer een andere indeling van de productpagina. Door middel van conversie testen kun je nagaan wat voor jou webshop de beste optie is.

Haal jij het meeste conversie uit je webshop?

Heb jij in je Google Analytics account als funnels gemaakt en houd je al conversies bij? Vanuit hier kunnen de eerste stappen worden gemaakt naar een hoger conversie ratio. Ben je benieuwd wat wij voor jouw webshop kunnen betekeken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over het conversie optimaliseren van je webshop.

Geplaatst door op in E-commerce & Online Marketing

Reageer op dit artikel

Webdesign

Wij maken gebruiksvriendelijke websites & webshops die goed vindbaar zijn. Tevens zorgen wij ervoor dat deze goed worden weergegeven op mobiele apparaten.

Lees meer →

Online marketing

Wilt u online winnen van uw concurrentie? Met onze gedegen marketingachtergrond zijn wij in staat uw online marketing campagne vorm te geven en uit te voeren.

Lees meer →

App ontwikkeling

Wellicht heeft u een gaaf app idee en bent u op zoek naar een app ontwikkelaar. Wij ontwikkelen stabiele en gebruiksvriendelijke mobiele applicaties voor zowel Android als iOS.

Lees meer →